mandag 28. november 2011

Reprise: Brune pepperkaker (fra Schlesien)



Jeg fikk en hyggelig kommentar fra en leser som kommenterte pepperkake-oppskriften jeg har publisert tidligere (først på bloggen min "Lysstreif", og senere her):
Glimt av Glede sa...
Denne oppskriften har jeg brukt nå i et par år, den er en sikker vinner! alle sier det er de beste pepperkakene de har smakt! :) Takk! :) 

Takk for trivelig tilbakemelding, Glimt av Glede, fint at kakene falt i smak :) Jeg tar nå reprise på oppskriften, kanskje flere kan ha glede av den! 

Denne oppskriften har blitt brukt til jul i min familie i flere generasjoner. Jeg har tilpasset den til norske forhold. Krydderblandingen har jeg kommet fram til etter en del utprøving. I Tyskland selges det ferdig krydderblanding til "Lebkuchen" eller "Pfefferkuchen".

Du trenger:
500 g mørk sirup (av sukkerroer).
Du kan evtl. blande mørk og lys sirup, eller mørk sirup og honning (like deler, til sammen 500 g), smak deg fram.

250 g sukker
250 g margarin
1000 g mel

3-4 ss melk
1 ss hornsalt

Krydderblanding (bruk malt krydder og bland sammen).
Blandingen skal veie ca 15-20 g:
4 ts kanel
2 ts koriander
2 ts nellik
1 ts allehånde
1 ts anis
1 ts muskatnøtt
½ ts kardemomme
½ ts ingefær



Sirup, sukker og margarin varmes opp (det skal ikke koke) i en gryte til sukkeret er løst opp. Avkjøles (sett kjelen i kaldt vann).

Melet og krydderet blandes og knas sammen med den avkjølte sirupsblandingen.

Hornsaltet løses opp i melken. Bland dette i deigen.



La deigen hvile i 1-2 timer. Kjevle så deigen tynt ut (ha mel på underlaget) og stikk ut figurer.


Kakene stekes i ovnen i 5-10 minutter ved 200-225 grader. I ovnen min ble kakene stekt med varmluft på 200 grader, nøyaktig 4:50 minutter. (Har du ikke varmluft, steker du kakene midt i ovnen.)

Kanskje du har lyst til å prøve denne oppskriften - god fornøyelse!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Deutsche Übersetzung - Zusammenfassung:

Dieses Rezept hat meine Familie seit mehreren Generationen benutzt. Ich habe sie norwegischen Verhältnissen angepasst. In Deutschland kann man eine fertige Gewürzmischung kaufen, anstatt sie selber zu mischen (Lebkuchen- oder Pfefferkuchengewürz). 


Du brauchst:
500 g Zuckerrübensirup (du kannst evtl auch Sirup und Honig zusammenmischen, insgesamt 500 g), probiere es aus.

250 g Zucker
250 g Margarine
1000 g Mehl

3-4 ss Milch
1 ss Hirschhornsalz

Gewürzmischung (nimm gemahlene Gewürze und mische sie zusammen).
Die Mischung soll ungefähr 15-20 g wiegen:
4 ts Zimt
2 ts Koriander
2 ts Nelkengewürz
1 ts Piment
1 ts Anis
1 ts Muskatnuss
½ ts Kardemom
½ ts Ingwer


Sirup, Zucker und Margarine im Topf erwärmen ohne dass es kocht, bis der Zucker aufgelöst ist. Abkühlen (im Wasserbad).

Mehl und Gewürze mischen und mit der abgekühlten Sirupmischung zusammenkneten.

Hirschhornsalz in der Milch auflösen und in den Teig kneten.

Dann den Teig 1-2 Stunden ruhen lassen. 


Teig dünn ausrollen, mit Mehl auf der Unterlage und dem Nudelholz. Figuren ausstechen.


Die Pfefferkuchen werden 5-10 Minuten bei 200-225 Grad im Ofen gebacken. Ich habe Warmluft benutzt, bei mir waren es genau 4:50 Minuten bei 200 Grad.

Viel Spass beim Ausprobieren!

1 kommentar:

  1. Ja ut fra den krydderbaldningen skjønner jeg at pepperkakene er rågode! Deigklumpen så nå snaskens ut i seg selv - håper du får bakt noen i år også - så du kan kose deg en hel masse :)
    Adventsklem fra meg :)

    SvarSlett